Changes in library and information science specialist training in response to current challenges

Автор(и)

  • Iryna Shkitska West Ukrainian National University, Ternopil (Ukraine)

Ключові слова:

educational and professional programme, libraries, library professionals, professional competencies, skills, knowledge, educational components

Анотація

The abstract highlights the need to review educational and professional programmes for training library specialists. This necessity arises from the evolving role of libraries in contemporary society and the expanding range of services they provide. The author proposes integrating new educational components into the curricula for future library, information, and archival specialists. These additions will enable future library professionals to optimise the performance of both traditional and novel professional tasks, interact more harmoniously with visitors, foster their comprehensive development, engage in grant activities, and effectively promote library institutions.

Біографія автора

Iryna Shkitska, West Ukrainian National University, Ternopil (Ukraine)

Doctor of Philological Sciences, Professor

Посилання

Загуменна В., Тимошенко І. Підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації бібліотечно-інформаційних фахівців у НАКККіМ. Вісник Книжкової палати. 2015. № 4. С. 43–44.

Колесникова Т. О. Професійні компетентності зарубіжних університетських бібліотекарів. Бібліотеки і суспільство: рух у часі та просторі: матеріали ІІ Науково-практичної Інтернет-конференції, м. Харків, 24–31 жовт. 2016. Харків: Харків, 2016. С. 71–75.

Сербін О., Кулик Є. Професійне вдосконалення бібліотекарів в умовах необхідності якісних змін галузі. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук. 2019. № 3. С. 56–70.

Khan S. A., Parveen A. Professional competencies for librarians working in special libraries: the case of Pakistan. The Electronic Library. 2020. № 38(5/6). P. 1135–1148. URL: https://www.emerald.com/insight/0264-0473.htm (Date accessed: May 10, 2025).

Schmeichel-Zarzeczna M. Kompetencje przyszłości – czym są i co oznaczają dla bibliotek i bibliotekarzy. Biuletyn EBIB. 2021. № 3(198). P. 1–7. URL: http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/ article/view/741 (Data dostępu: 16 maja 2025 roku).

Клименко О., Сокур О. Підвищення кваліфікації бібліотекарів як пріоритетний напрям науково-методичної роботи у НБУВ в умовах суспільних викликів. Вісник Книжкової палати. 2023. № 9. С. 37–42.

Kokot-Kanikuła K., Szymik A. Zadania i kompetencje bibliotekarzy w zespole ds. polityk wydawniczych polskich czasopism naukowych. Biuletyn EBIB. 2021. № 3(198). P. 1–8. URL: 10.5281/zenodo.5004729 (Data dostępu: 18 maja 2025 roku).

Mushi C., Mwantimwa K., Wema E. Librarians’ competencies for implementing embedded librarianship in university libraries. Journal of Librarianship and Information Science. 2023. № 55(3). Р. 798–812.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-18

Як цитувати

[1]
Shkitska, I. 2025. Changes in library and information science specialist training in response to current challenges. Інформація та соціум. (Груд 2025), 101-104.

Номер

Розділ

Секція 3 Бібліотечна справа і зберігання документної інформації в умовах сучасних викликів